‘Pas op dat je het sociaal werk niet wegbezuinigt’

‘Het sociaal werk is echt een vak en moet meer in de schijnwerper’, zegt Marijke Vos, voorzitter van de MOgroep. Daarom start de campagne ‘Sociaal werk doe je met sociaal werkers!’, om het belang van de sociaal werker onder de aandacht te brengen bij de gemeenten. ‘De transities bieden grote kansen voor het sociaal werk, maar dan moeten we wel laten zien wat we doen.’

Marijke Vos (midden) en Sociaal Werker van het jaar Antoinet Wijnakker (links) bieden Jantine Kriens (VNG) het campagnemateriaal aan.

Sociaal werkers zijn de verbindende factor tussen zorg, onderwijs, welzijn en werk. En hun inzet bespaart de samenleving jaarlijks miljoenen. Dat mag nu wel eens helder gecommuniceerd worden, vindt Vos.

Gemeente

‘Er wordt op verschillende plekken enorm bezuinigd en gemeenten hebben het moeilijk. Ze krijgen veel op hun bord’, erkent de voorzitter. ‘Maar weet wel hoe belangrijk het sociaal werk is. Pas op dat je het sociaal basiswerk niet wegbezuinigt’, waarschuwt ze de gemeenten.

Waarom kan het sociaal domein niet zonder sociaal werkers? 

Wijkteam

Er is veel aandacht voor de zwaardere zorggroepen die door de transitie onder de gemeente komt te vallen, weet Vos. ‘Dat is natuurlijk belangrijk, maar we zien dat er te weinig aandacht is voor sociale preventie. De gemeenten zijn nog niet altijd in gesprek met het sociaal werk en de sociaal werker heeft ook lang niet altijd een plek in de wijkteams die gevormd worden.’

Verbinden

‘Er moet een schijnwerper op ons vak’, vindt Vos. ‘Juist in deze tijd is het essentieel om te laten zien dat de inzet van sociaal werkers ook zakelijk en economisch gezien aantrekkelijk is.’ Organisaties in het sociale domein worden aangemoedigd om met het campagnemateriaal de toegevoegde waarde van het sociaal werk te laten zien. ‘We hebben allerlei materiaal ontwikkeld om organisaties te ondersteunen in contacten met wethouders, kandidaat-wethouders, ambtenaren enzovoort. Om hen te laten zien wat de kernkwaliteit is van het sociaal werk: verbinden.’

Campagne

De MOgroep heeft een speciale actiesite www.sociaalwerkers.nl opgezet met daarop een gratis toolkit met campagnematerialen. Posters, films, teksten, flyers en ook een boekje met de tien sterkste redenen om te werken met sociaal werkers. Dat boekje vormt de ruggengraat van de campagne en voert rationele redenen aan om te kiezen voor de sociaal werker als om mee te werken.

Bron: www.zorgenwelzijn.nl

Foto: Silvia Benschop